Обслуговування електродвигунів
Своєчасне технічне обслуговування та ремонт електродвигунів – дві взаємопов'язані між собою категорії. Якщо силова установка працює на межі своїх можливостей, а оператор цього просто не помічає, рано чи пізно доведеться зупинити цілу виробничу лінію, а це може призвести до серйозних фінансових втрат. Усі без винятку агрегати вимагають уваги: електродвигуни однофазні або трифазні промислові установки.
Для налагодження роботи насамперед потрібно призначити відповідальних, скласти графік та порядок заходів. Черговий персонал зобов'язаний дотримуватися контролю наступних показників:
- рівень мастила підшипників;
- ступінь нагріву контактних елементів (температурний режим);
- рівень шуму щодо нормальних показників;
- наявність та характер вібрацій;
- ККД у різних навантажувальних режимах;
- контакт щіток (наявність/відсутність іскор).
Очевидно, що роботи з обслуговування електродвигунів повинні виконувати працівники, які пройшли інструктаж з техніки безпеки та охорони праці. Специфіка роботи з електродвигунами така, що однієї профільної освіти може бути недостатньо для розуміння всіх особливостей.
Періодичність обслуговуючих заходів
До огляду силових установок допускаються фахівці, кваліфікацією не нижче третьої групи. Під обслуговуванням передусім мається на увазі огляд вузлів мотора, щодо їх несправності, зносу, деформації тощо. Плановий огляд проводиться з метою оцінки загального технічного стану електродвигуна (ЕД), добору заходів для наступних перевірок.
Графік таких перевірок залишається за головним інженером підприємства. Якщо такої посади не передбачено, відповідальним, за наказом вищого керівництва, призначається: головний механік, майстер дільниці чи хтось з інженерно-технічної служби.
Варто зазначити, що види та періодичність технічного обслуговування електродвигунів визначаються на підставі поточної інформації про зношування обладнання, а також рівень навантаження, при якому це обладнання експлуатується.
Не найкраще на роботу установок впливають такі фактори:
- надто часті запуски;
- тривалі сесії;
- температурний режим;
- пилове забруднення повітря.
Деякі з цих факторів слід усунути якнайшвидше для підвищення стабільності виробничого процесу. Наприклад, для ліквідації пилового забруднення в цехах проводять витяжні вентиляції, які впливають на температуру і вологість повітря.
У безперервних промислових циклах оцінка технічного стану електродвигунів проводиться щодня. Чергові протирають корпус від пилу, позбавляються бруду на контактних кільцях. Також потрібно своєчасно прибирати нагар, через який деталі набувають неправильної форми.
Порядок дій під час обслуговування електродвигунів
Обслуговуючий персонал розпочинає заходи до подачі харчування на установку. Насамперед персонал повинен переконатися в тому, що:
- відсутній контакт сторонніх предметів з корпусом ЕД;
- пускова ручка приведена у правильне положення;
- контактні кільця справні, немає механічних дефектів.
Якщо у підзвіті не трифазний електродвигун на десяток кіловат, а скромний однофазник перед пуском рекомендується прокрутити ротор вручну. Руху нічого не заважає, сторонніх звуків немає? Можна переходити до запуску. Тепер уважно спостерігаємо за роботою, звертаючи увагу на гудіння, перегрів підшипників, биття ремінної передачі, сторонні вібрації.
Виявлення та усунення проблем при перевірці працездатності електродвигунів
Як уже було зазначено, умови експлуатації електродвигунів бувають різними що, зрештою, і визначає «тяжкість» проблем. Якщо під час проведення планової перевірки виявилися дрібні недоліки, їх усувають під час технічного огляду. Під «дрібними» маються на увазі проблеми, що не вимагають розбирання обладнання.
У ситуаціях, коли потрібне сервісне втручання: заміна щіток, підшипників, кілець, майстри роблять аварійну зупинку ЕД.
Мотор глушать і при виявленні:
- ушкоджень на приводному ремені;
- задимлення у районі установки, пускового вузла;
- сильних вібрацій.
Завдання чергового – зреагувати якнайшвидше, повідомивши про це керівництво. Узгодженість та синхронність дій допоможуть уникнути «ланцюгової» реакції поломок дорогого обладнання.
Контроль олії, як один із найважливіших показників при планових оглядах електромоторів
Контроль мастильних матеріалів забезпечує рівномірний знос деталей, що труться. При цьому, для двигуна становлять небезпеку як недолік мастила, так і її надлишок. Якщо з маслом перебрати, при роботі установки мастило потраплятиме всередину обмотки.
Постійний контакт масляної консистенції з ізоляцією рано чи пізно призведе до її руйнування. У результаті – коротке замикання та довгий простий.
При нестачі мастила підшипники швидко перегріються, що також позначиться на функціональності обладнання. З цієї причини масло додається з періодичністю один раз на 10 днів. Через кожні 300 днів роблять повну заміну мастильного компонента. Суміш «старіє», що виявляється у змінах кольору та густоти. В'язке середовище ускладнює рух ротора, тим самим знижуючи ККД двигуна при тих же показниках навантаження та споживання електроенергії.
Окремо слід розповісти про заходи безпеки під час обслуговування електродвигунів, дотримання яких обов'язково! Роботи проводяться в головному уборі та застебнутому спецодязі, щоб працюючий агрегат не зачепив тканину або волосся, що стирчить. В обов'язковому порядку використовуються діелектричні рукавички та калоші (або килимок). Виконуючи роботи важливо не торкатися одночасно заземлених та струмопровідних вузлів.
Для правильної організації чергувань для підприємства розраховують трудомісткість ремонтних робіт, щодо чисельності персоналу.