Основні несправності частотних перетворювачів
Частотні перетворювачі призначені для керування швидкістю обертання ротора в електродвигуні. Їхнє повсюдне використання (вони, дійсно, дуже поширені та використовуються в різних промислових сферах) обумовлено конструктивною простотою та легкістю застосування. До мінусів даних виробів відносяться порівняно часті поломки, які трапляються під впливом різних факторів. Тут ми розповімо про найпоширеніші коди помилок частотного перетворювача, знання яких допоможе нівелювати цей недолік.
Часто відмови відбуваються через погіршення якості інвертора, зниження ресурсу тощо. Правильний облік факторів, що впливають на роботу обладнання, допоможе мінімізувати можливість відмови, а при його появі швидко вирішити проблему.
Сам факт несправності визначається при врахуванні додаткових характеристик двигуна. Це:
- параметри обертання;
- наявність чи відсутність реакції;
- температура і т.д.
При несправності обладнання просто перестає функціонувати. Це може статися при його увімкненні, налаштуванні або в робочому процесі. При цьому можна запрограмувати частотні перетворювачі на певну реакцію з появою збою. Так, пристрій може відключатися чи просигналізувати про порушення. У ПЧ також може бути передбачено “пожежний режим”, при активації якого він не припиняє працювати навіть при виявленні проблем, доки не станеться загоряння.
Помилки, відомості про які відображаються на екрані
Щоб розуміти, як керувати частотником у разі появи позаштатних ситуацій, слід розібратися у типових помилках та неполадках перетворювачів. Найчастіше повідомлення про них користувач бачить на екрані. Вони передаються до контролера для подальшої обробки. Ось список найпоширеніших несправностей, сигнали про які з'являються на дисплеї.
1. Надмірне навантаження по струму
Код: OC (Over Current). Вказує перевищення прийнятного значення вихідного струму ПЧ. Якщо це відбувається під час першого запуску пристрою, причиною може бути розбіжність номінальних та реальних струмів ПЧ та двигуна. Часто внаслідок цього всередині електродвигуна відбувається коротке замикання.
Потрібно також враховувати тип приладу, оскільки у деяких випадках перевантаження ОС трапляється різних фазах роботи (відповідно, це різні помилки) - на етапі розгону, гальмування чи робочому процесі.
2. Перевантаження
Код: OL (Over Load). На визначений критерій навантаження впливає налаштування частотного перетворювача, коли задаються значення струму і тайминг реакції вихід за межі встановленого рівня.
Цей та попередній коди взаємопов'язані та в якійсь мірі дублюють один одного. Причиною може стати перевищення моменту (критичне збільшення інерційного та іншого навантаження на працюючий мотор) або активація теплового захисту електромотора внаслідок спрацьовування електронного обладнання, що розташоване всередині.
3. Перенапруга
Код: OV (Over Voltage). Висвічується внаслідок подолання припустимого порога напруги на блоці електролітичних конденсаторів, що називається ланкою постійного струму. Найчастіше ця проблема виникає при гальмуванні руху ротора, під час якого двигун починає генерувати електроенергію.
Для вирішення можна використовувати різні способи:
- збільшити граничний рівень допустимої напруги (якщо така можливість);
- відключити гальмування (зупинивши електродвигун на вибігу після відключення);
- використовувати гальмівний резистор;
- уповільнити процес гальмування.
4. Низька напруга
Повідомлення: LV (Low Voltage). Це наслідок падіння напруги, що подається на ланку постійного струму, до значення нижче порогового. Таке трапляється, якщо падає мережева напруга або пропадає одна з фаз. Якщо передбачена можливість роботи електродвигуна при зниженій потужності та функція фіксації втрати фази відключена, то ПЧ здатний працювати навіть без двох фаз.
5. Перегрів частотника
Код: OH (Over Heat). Так повідомляється про надто високу температуру пристрою. Щоб не згорів частотний перетворювач, потрібно переконатися в справності внутрішніх вентиляторів і продути прилад стисненим повітрям. Також відстежується, як відводиться від нього тепло, яка температура повітря всередині шафи, і наскільки забезпечено її правильну циркуляцію. Іноді необхідно забезпечити додаткове охолодження. Іншим виходом може бути зменшення навантаження.
Тут наведено лише найпоширеніші кодовані сигнали про неполадки. Насправді їх набагато більше, можна нарахувати кількадесят. Це дає можливість більш точно налаштувати роботу ПЛ та проводити діагностику поломок. Насправді індикація може бути різною – це залежить від конкретної моделі пристроїв, але розшифрування (смислове навантаження) у них аналогічне.
Помилки, про які немає повідомлень на дисплеї
Здебільшого до таких несправностей відносяться фатальні збої чи проблеми із харчуванням. Також причиною проблеми може стати неправильне приєднання ланцюгів управління – тоді вона проявляється при першому запуску. Наводимо перелік типових порушень.
-
Не запускається двигун
Наступний алгоритм показує, що слід зробити у такому разі:
- Перевірити підведення живлення до ПЧ та з'єднання з електродвигуном.
- Перевірити ланцюги керування (запуску). Існують моделі, на яких активується не один вхід. Наприклад, є входи "Пуск", "Вперед" та дозволу роботи.
- Перевірити спосіб, яким задається частота. Найпростіший варіант - використання панелі керування для активації та завдання швидкості обертів. Потім, усунувши проблему, задають швидкість через зовнішнє джерело.
2. Неправильний напрямок обертання ротора
Зазвичай застосовується обертання праворуч. Зміна напряму може здійснюватися такими способами:
- Програмний. Для зміни напряму користуємось меню.
- Апаратний. На виході з частотника на двигун змінюються дві довільно обрані фази.
3. Не досягається необхідна швидкість обертання двигуна
Причиною цього може стати неправильне налаштування швидкості частотника або перехід меж допустимого навантаження на електродвигун (наслідок неправильної установки захисту). Також є ймовірність, що помилково встановлено діапазон вихідної частоти.
4. Складнощі при розгоні та гальмуванні
Занадто повільний розгін для досягнення оптимальних обертів із перевищенням встановленого часу, можливо, свідчить про активацію функції струмообмеження під час розгону.
При тривалому гальмуванні слід перевірити встановлену межу напруги у меню ПЧ.
5. Надмірне високе значення струму та температури електромотора
Це може бути наслідком надмірного навантаження на вал двигуна. У такому випадку рекомендується налаштувати параметри, що забезпечують захист працюючої апаратури. Це робиться через меню.
Стандартні дії при виявленні порушень у загальному випадку - це перевірка інформації з монітора та контроль нагрівання двигуна. Подальші дії здійснюються відповідно до посібника з користування приладом.
- Самогальмування черв'ячного редуктораЩо таке самогальмування черв'ячної передачі та від чого залежить ефективність блокування зворотного ходу.