Яке масло лити в черв'ячний редуктор
Редукторні агрегати стали невід'ємною частиною багатьох силових систем. Їх можна зустріти в складі будь-якої техніки, де основною рушійною силою виступає обертання. Завдання редуктора – перетворення швидкості крутного моменту в тягове зусилля. Трансформація в цьому випадку відбувається завдяки складному сполученню зубчастих коліс. Саме колеса або як їх ще називають шестерні, відчувають колосальне навантаження тертя, а тому потребують постійного змащення. Так яке масло лити в черв'ячний редуктор, скільки і коли? На ці та інші супутні питання покликана відповісти дана стаття.
Перед тим як відповісти на головне питання, потрібно визначитися з не менш важливими експлуатаційними моментами. Почати хотілося б з термінів, періодичності заміни масла. Так як корпус редуктора являє собою герметичну конструкцію, визначити на око момент вироблення ресурсу не вийде. Значить, виходимо з встановлених фахівцями норм: для автомобільних агрегатів це 30 тисяч км (коробка автомат) і 50 тисяч км (механічна КПП). У промислових установках заміну проводять раз в 3-6 місяців, в залежності від умов роботи і в'язкості мастила.
Наступне питання, пов'язане з експлуатацією редукторних механізмів, звучить так: «Скільки масла заливати в черв'ячний редуктор і як визначити точний обсяг?». Для моделі Ч-100 цей показник становить від 1,5 до 3,2 л. для нормальної роботи Ч-125 необхідно 2,2-5,8 л. Найбільші Ч-160 споживають від 3,7 до 10,6 л.
Перелік обсягів для найбільш затребуваних промислових агрегатів:
- РМ 250-500: від 1,6 до 11 л;
- 1Ц2У 100-250: від 1,1 до 9 л;
- РЦД 250-400: від 2,3 до 8,4 л;
- Ц2 250-500: від 3 до 20 л.
Перш ніж купити черв'ячний редуктор, слід зрозуміти, з яких причин проводиться заміна мастильного матеріалу. Основна і найбільш очевидна причина – погіршення властивостей масла в міру експлуатації. Втрачається в'язкість, плинність і т.д. Також масло погіршується в міру природного зносу деталей. Металева стружка провокує перегрів, перегорання масла. Серед причин можна виділити і вироблення складу, яка призводить до зниження обсягу мастильного матеріалу.
Вибираємо мастило для черв'ячного редуктора
Ось ми і підібралися до найважливішого розділу, в якому розглянемо головну тему – яке мастило заливати в черв'ячний редуктор, і від чого залежить вибір конкретної марки.
Класифікація олій рясніє нюансами, різноманітністю брендів і характеристик. І все ж фундаментальна відмінність складів зводиться до кінематичної в'язкості.
Якщо агрегат працює на високих швидкостях, в нього заливають менш в'язкий склад. У механізми з максимальною швидкістю обертання заливають масла, що створюють так званий ефект «масляного туману». Дисперсність частинок в цьому випадку не перевищує 0,2 мм.
Крім в'язкості, необхідно враховувати комплект присадок, ступінь і рівень їх концентрації.
Отже, яке мастило для черв'ячного редуктора доступне на українському ринку? Продукти цього сегмента реалізуються в чотирьох групах:
- синтетичні;
- мінеральні;
- полігліколеві;
- поліальфаолефінові.
В USA застосовується власна система градації мастильних матеріалів, впроваджена Асоціацією AGMA. У Європі продукція відповідає стандартам DIN 51517, згідно з якими мастильні матеріали поділяються на три категорії: масла для невисоких навантажень (CL), склади з присадками, що знижують знос (CLP), рішення з полегшеним ковзанням (CGLP).
Стандарти, що діють в країнах пострадянського простору, закріплені ДСТУ 17479, який співвідноситься з міжнародними вимогами ISO 3448-75. За цими нормативами мінімальна в'язкість відповідає 32-му класу, максимальна – класу 1000.
Огляд популярних марок редукторних масел
Із загальною інформацією розібралися. Тепер розглянемо претендентів ближче.
На питання, яке масло краще для черв'ячного редуктора, конкретної відповіді не існує, але, є непоганий вибір, що складається як мінімум з п'яти відомих марок.
- ТНК «Редуктор». Очищене мінеральне масло з присадками, що знижують знос і виключають корозійні процеси.
- Texaco MEROPA. Преміальний продукт американського виробництва. Сірчано-фосфорна основа + присадки, що захищають від іржі. Витримує високі температури, не піниться.
- Shell Omala. Ефективне рішення для систем з масляним туманом. Стійкий до зносу склад.
- Mobil Mobilgear. Збалансований продукт, що пропонує максимальний рівень захисту від корозії і зносу.
- Esso Spartan. Толерантне до м'яких металів. Застосовується в корабельних агрегатах, нафтовидобувному обладнанні.
Якщо питання ставиться більш конкретно, наприклад, яке масло заливати в черв'ячний редуктор верстата, при відповіді на нього слід відштовхуватися від типу агрегату. У редукторні механізми застарілої конструкції заливають трансмісійні рідини, як то: ТАД-17 або ТАП-15В. Якщо ж мова йде про обслуговування сучасного компактного редуктора типу NMRV, враховуємо міжосьову відстань.
- 110-150 (мінеральне) для в'язкості 460: Blasia 460, Lamora 460, Energol GR-XP, Alpha MAX 460.
- 030-090 (синтетичне) для в'язкості 320: Telium VSF 320, TIVELA OIL 320, Glygoyle 30, Alphasyn PG 320.
Для NMRV також випускається мастило з низькою в'язкістю 32-го класу: Blasia 150S, SCH 624.
Відновлення відпрацьованого масла
Відразу підкреслимо, що вторинне застосування мастильних матеріалів, з точки зору якості роботи агрегатів, всього лише напівзаход, але дуже часто звертаються саме до нього. По-перше, це серйозна фінансова економія. По-друге, утилізація відпрацьованого масла тягне пристойні витрати.
Відновлення проводиться трьома методами: фізико-хімічним, відстоюванням, фільтрацією. Відстоювання дешевше і простіше, однак, найбільш ефективним вважається фізико-хімічне очищення із застосуванням іонних розчинників.
Закінчити огляд хотілося б невеликою ремаркою. За статистикою 40% редукторних масел припадає на промисловий сектор, ще стільки ж споживає металургія. Решта 20% ділять корабельне будівництво і шахтне обладнання. Що до харчової галузі, то для обладнання, задіяного на молочних, м'ясних та інших комбінатах, виробляється окрема категорія мастильних речовин з високим санітарним допуском.
- Що таке трифазний двигунУ статті детально розглянемо, що таке 3и фазний двигун, як він запускається і працює.
- З чого складається електродвигунРозглядаємо, як улаштовані електродвигуни різних типів.