Як і чим можна виявити несправності асинхронних електродвигунів
Електродвигуни промислового призначення виглядають як агрегати, які неможливо вивести з ладу. Але, незважаючи на всю фізичну міць і конструктивну монументальність, навіть такі прилади здатні в один прекрасний день перестати подавати ознаки життя. Причини всіх поломок, так чи інакше, пов'язані з порушенням електричних процесів. У цій статті ми розглянемо інструменти і методи, за допомогою яких фахівці на підприємствах виявляють несправності силових установок, і почати хотілося б з причин.
У професійному середовищі часто виникає питання, які є причини пошкодження обмоток статора асинхронних електродвигунів, і що можна зробити, щоб попередити прийдешні неприємності?
За статистикою 80% поломок електромоторів припадають на статорну обмотку. Такий показник тісно пов'язаний з недостатньо високими ізоляційними властивостями, важкими умовами експлуатації, низькою стабільністю електричного струму. Ось перелік найбільш поширених причин пошкодження статора.
- Підвищена вологість. Замикання виникає при першому запуску після тривалого зберігання агрегату в сирому місці. Для запобігання проблеми установку слід зберігати в опалювальному, вентильованому приміщенні.
- Забруднення. Також поширена проблема, що виникає в приміщеннях із забрудненим повітрям. Разом з повітрям, що обдуває двигун, на обмотку потрапляє сажа, вугільний, металевий пил. Справитися з проблемою допоможе ретельне очищення повітря і регулярний огляд електродвигуна на предмет забруднення.
- Вібрація. Через постійні ударні навантаження кріплення лобових і пазових частин установки нерідко руйнуються, що призводить до порушення ізоляції і, в кінцевому рахунку, до короткого замикання.
Регулярна перевірка працездатності силових установок сприяє своєчасному виявленню перших ознак проблем. Під перевіркою мається на увазі не тільки візуальний огляд, очищення деталей, а й оцінка стану ізоляції обмотки статора.
Проста інструкція по «продзвону» ізоляції статора електродвигуна
Перед тим як продзвонити асинхронний електродвигун, нам буде потрібно засвоїти деякі теоретичні знання. Так, мінімальний опір пов'язаний з напругою (U, В) електромотора, а також його потужністю (кВт, Р). При так званій робочій температурі опір між розімкнутою фазою і магнітопроводом обмотки не повинен опускатися нижче 0,5 МОм. Якщо виміри проводяться нижче робочої температури, на кожні 20°С опір подвоюється.
Для виконання вимірів застосовують мегомметр. Якщо машина має паспортну напругу до 500 В, підійде прилад з відповідним потенціалом – 500 В. Все, що вище 500 В, вимірюється приладом на 1000 В. Перед виконанням вимірів обмотку очищують і осушують, для чого буде потрібно розібрати двигун.
Очищення поверхні проводиться за допомогою дерев'яних скребків і дрантя, просоченого бензином, гасом або чотирихлористим вуглецем. Для сушіння вдаються до обдування гарячим повітрям або впливу інфрачервоним випромінюванням.
Що ж, тепер у вас є базове розуміння обслуговування силової установки. Це знання стане в нагоді тим, хто вперше зважився купити асинхронний електродвигун промислового призначення.
Розбираємо електродвигун: керівництво для ремонту і профілактики
У попередній частині огляду ми розповіли про те, як і за допомогою яких інструментів можна встановити справність ізоляції обмотки статора. Також торкнулися тонкощів чищення та сушіння мотора. Проблемою такої профілактики є той факт, що для її проведення двигун доведеться розібрати, в зв'язку з чим виникає питання, як правильно розібрати асинхронний електродвигун, щоб не нашкодити агрегату?
Насамперед знеструмлюємо лінію, яка живить установку, і діємо відповідно до наведеного нижче алгоритму.
- Знімаємо напівмуфту.
- Від'єднуємо кришку, яка прикриває кулькопідшипник.
- Після відпустки хомутів відгвинчуємо гайки шпильок.
- Зливаємо масло з підшипника ковзання, прибираємо щит.
- Витягуємо ротор.
- З вала знімаємо кулькопідшипник.
- Всі зняті деталі промиваємо бензином.
- Статорну обмотку також очищаємо бензином або продуваємо стисненим повітрям.
- Після процедури статор осушуємо за допомогою ганчірки, теплого повітря.
Якщо в процесі перевірки виявилася несправність ізоляції, розпаюємо з'єднання і витягуємо обмотку з пазів.
Розбирання необхідно здійснювати акуратно, щоб уникнути найменших пошкоджень компонентів двигуна. Заборонено застосовувати зубило, наносити різкі удари молотком, докладати занадто великі фізичні зусилля.
Правильність підключення обмоток електродвигуна
Уявімо, що нам вдалося зробити ремонт, і тепер залишається зібрати двигун. Одна справа – зробити збірку, дотримуючись інструкції в зворотному порядку, і зовсім інша – правильно розпаяти контакти. Навіть досвідчені майстри на цьому етапі нерідко помиляються. У цьому блоці огляду спробуємо розібратися, як перевірити правильність підключення обмоток у асинхронних електродвигунів, і які інструменти для цього нам знадобляться.
В цілому перевірка правильності підключення обмоток в трифазному виконанні зводиться до пошуку початку і кінця цих самих фаз. Для роботи буде потрібен мілівольтметр.
Насамперед за допомогою сигнальної лампи поділяємо фази. Далі по черзі кожну фазу підключаємо до лінії постійного струму через рубильник. Як джерело постійного струму часто використовують акумулятор на 2 В.
При включенні, виключенні рубильника зауважимо, що в незадіяних фазах виникне індукційна сила. Варто врахувати, що напрямок цієї сили буде залежати від полярності обмотки підключеної до АКБ фази. Якщо до початку фази підведений «плюс», до кінця «мінус», при включенні рубильника на двох інших фазах «плюс» також виникне на початку, «мінус» на кінці. Ці значення вийде встановити за допомогою відхилення стрілки мілівольтметра.
При наявності трьох виводів, з'єднаних за схемою трикутник або зірка, перевірити правильність з'єднання вийде за допомогою подачі зниженого змінного струму на дві фази. Після подачі струму вольтметром по черзі вимірюють напругу між не задіяним провідником і кожної з підключених фаз. Якщо підключення проведено правильно, напруга між незадіяною фазою буде рівною половині напруги двох підключених виводів.
Матеріал вийшов непростим для сприйняття. І все ж ми постаралися викласти його доступно, не вдаючись до специфічної термінології і формул.
- Самогальмування черв'ячного редуктораЩо таке самогальмування черв'ячної передачі та від чого залежить ефективність блокування зворотного ходу.