Поширені несправності електродвигунів
Електродвигун відноситься до числа складних механізмів, що складаються з рухомих частин, електромагнітних компонентів, взаємозалежних блоків. Знос, неправильна експлуатація, вплив зовнішніх факторів – все це може стати причиною поломки силової установки. У цьому огляді будуть розглянуті найпоширеніші причини виходу з ладу електродвигуна з рекомендаціями по їх усуненню. Первинні «симптоми» поломки двигуна можна визначити і без глибоких знань, лише приклавши руки до корпусу агрегату. Якщо корпус розігрітий настільки сильно, що руку хочеться зупинити раніше, ніж через дві секунди, потрібно приймати термінові заходи. Перегрів обмоток – показник серйозних несправностей капітального характеру.
Виходити з ладу асинхронні електродвигуни можуть за механічним і електричним причин. До числа електричних належать: пошкодження ізоляції, колекторів, струмопровідних частин, пластин сердечників. Що до механічних несправностей, то найчастіше це ослаблення кріплень, деформація корпусу, різьбових з'єднань.
Перед тим, як розглянути основні несправності електродвигунів, варто підкреслити, що причина не завжди лежить на поверхні. Дуже часто для її встановлення проводять передремонтні випробування. Асинхронні двигуни запускають на холостому ходу. Оглядають на предмет симетрії обертання, вимірюють і оцінюють візуально. В агрегатах з фазним ротором, а також двигунах постійного струму оглядають стан щіток, колекторного блоку.
Після холостих випробувань двигуна дають навантаження, оцінюючи роботу основних вузлів, тим самим визначаючи рівномірність нагріву основних частин, рівень вібрації. На питання, як перевірити трифазний двигун, є також цілком конкретну відповідь, укладений в алгоритм послідовних дій: вимірюємо опір між обмоткою та корпусом. На тестері виставляємо межа в 2000 кОм. Якщо установка справна, прилад нічого не покаже. Далі заміряємо опір між обмотками, попередньо виставивши межа в 200 Ом. Для маленьких мотором межа варто змістити у бік 2000 Ом. Проводимо вимірювання між усіма трьома обмотками. Опір при цьому має бути приблизно рівним для кожної з обмоток.
Перед тим, як продзвонити однофазний двигун, переводимо мультиметр в режим вимірювання опору. Підкидає щупи до двох будь-яких висновків, записуємо отримані значення. Підкидає контакти до двох інших висновків, знову фіксуємо цифри. Відомо, що робоча обмотка завжди має менший опір порівняно з пускової. Якщо отримані показники зашкалюють, на обличчя пробій ізоляції.
Поширені несправності електродвигунів
Тепер, коли ми розібралися з основними моментами перевірки, розглянемо несправності електродвигунів та їх усунення в компактному форматі пам'ятки.
-
Ротор не рухливий при подачі живлення. Низька напруга. Перевіряємо лінію, усуваємо проблему.
-
При подачі живлення ротор також нерухомий, але тепер чується гул і відчувається сильний нагрів корпусу. Заклинило вал, швидше за все, з-за зруйнованого підшипника. Від'єднуємо загальний вал від установки, пробуємо запустити. Якщо ротор раніше нерухомий, приступаємо до розбирання корпусу.
-
Раптова зупинка в середині циклу. Спрацював захист. Знайти причину перепаду напруги в мережі (розрив, пошкодження, перевантаження) і усунути її.
-
Не досягається потрібна частота обертання. Перевантаження двигуна, або вихід з ладу підшипника. Міняємо підшипник, усуваємо перевантаження.
-
Двигун перегрівається. Перевантаження, порушення вентиляції, висока температура навколишнього середовища. Забезпечуємо нормальні експлуатаційні умови.
-
Гул і дим при роботі. Замикання обмотки статора. Заміна ізоляції, в крайніх випадках перемотування статора.
-
Підвищена вібрація. Порушення балансу вентиляторного колеса. Повертаємо баланс.
-
Перегрів підшипника. Знос підшипника, забруднення мастила, порушення центрування вала. Очищаємо підшипник від мастила, наносимо нову, центруем вал.
-
Мотор не відключається при натисканні відповідної кнопки. Відбувається «залипання» пускача. Міняємо пускач на новий.
-
Руйнування гнізда кріплення підшипникових щитів. Причина в сильній вібрації. Міняємо підшипник, визначаємо причини вібрації.
На вопрос, почему греется электродвигатель после перемотки, обычно отвечают так: «Спросите у перемотчика, провод какого сечения он использовал». Попытки сэкономить приводят к тому, что паспортные нагрузочные характеристики агрегата меняются в сторону уменьшения.
Промывка электродвигателя: что это и как проводить?
Процедура промывки применима к моторам-утопленникам. Если по каким-то причинам двигатель побывал под водой, и в него могли попасть нечистоты, потребуется провести определенные процедуры для восстановления работоспособности силовой установки.
Первым делом двигатель нужно разобрать. Снимаем крышку, извлекаем якорь. Не нужно думать над тем, чем промыть электродвигатель – главное иметь давление не ниже 1-1,5 атм. То есть, промываем прямо из шланга или под струей проточной воды, если в системе хороший напор.
Мы рассказали, как определить неисправность электродвигателя, поделились нюансами устранения, промывки. И все же вынуждены настаивать на том, что ремонт электродвигателей – это задача для коллектива профессионалов.