Як ремонтувати вибухозахищений електродвигун
Вибухозахищені двигуни (ВД), що відносяться до так званої серії ВРП, використовуються в якості мобільних приводів для стаціонарних і пересувних пристроїв, задіяних у вуглевидобутку. Завдяки особливій захищеної конструкції, однофазний електродвигун з пусковою обмоткою, поміщений в герметичний кожух, застосовується у складі переробних машин, електронасосів, холодильників. Промислові силові електроустановки «працюють» в сланцевих і вугільних родовищах. Їх корпус здатний витримати середню по силі детонацію, що виникла в результаті витоку горючих, вибухових речовин. І, тим не менш, навіть таким фундаментальним агрегатів може знадобитися ремонт валів електродвигуна, обмоток або інших компонентів.
Обслуговування і заміна що вийшли з ладу деталей у ВД не відрізняється від аналогічних заходів, що проводяться для звичайних двигунів. Проте деякі особливості все ж є.
Поточні та капітальні втручання ведуться тільки при узгодженні з заводом, і чітко за вказівками профільних фахівців. При виборі стратегії враховується інтенсивність і режим роботи установки. Заводи рекомендують ремонт вибухозахищених електродвигунів незалежно від технічного стану на поточний момент часу.
- Профілактичні заходи повинні здійснюватися один раз на рік для агрегатів з частотою обертання 1500 об/хв. Кожні 6 місяців, якщо значення вище 1500.
- Капітальне втручання, що передбачає заміну зношених частин, виконується за рішенням Головного енергетика заводу-виробника.
До вирішення аварійних ситуацій слід приступити негайно по факту їх виявлення. Ігнорування проблеми призведе до неминучої деформації вала і, як наслідок повної заміни установки. А це серйозні фінансові вкладення, особливо якщо короткозамкнений електродвигун трифазний або вентильно-индукторный.
В яких ситуаціях поточний ремонт електродвигуна неможливий?
Ні про які профілактичні заходи не може йти мова, якщо корпус, або литі деталі зруйновані. У тому числі не підлягають відновленню такі частини, як опори. При втраті більше двох опор з будь-якої сторони, потрібна повна заміна зовнішньої оболонки.
До категорії складних відновних робіт потрапляють і поломки, пов'язані з пошкодженням основи статора, ротора, розплавлення обмотки. Вважаються виробили свій ресурс агрегати з підвищеним більше ніж на 25% повітряним зазором. Для багатополюсних установок цей поріг знижено до 15%.
У більшості випадків ремонт обмоток електродвигунів не має сенсу, але якщо після проведення профілактичних заходів вдалося з'ясувати, що ізоляція обмотки статора або ротора порушені, шанси на позитивний результат зростають. У таких ситуаціях рекомендується виготовити всыпную обмотку за наступним алгоритмом:
- пристрій пазових гільз;
- створення пазів з отриманих гільз;
- виробництво прокладок (між шарами, лобового і клиновидного типів);
- розміщення обмоток в оновлені канали;
- виготовлення клинів;
- пресування обмоток за допомогою клинів;
- монтаж лобовій частині.
У ряді випадків описані роботи не варті витрачених часу і сил. Тому фахівці воліють змінювати котушки цілком. З бандажів і межкатушечных сполук видаляється ізоляція, далі розпірки. Після цього місця з'єднання котушок розпаюються, і пазів вибиваються клини. Тепер слід нагрівання постійним струмом, при якому мідь розігрівається до температури 80-90°С. Верхню частину піднімають дерев'яними клинами, обережно забиваючи їх в статор. Ця операція дозволяє дістатися до частини з пошкодженою ізоляцією, і замінити її на нову.
Зверніть увагу, що при розбиранні циліндричного мотор-редуктора, спочатку знімається кожух, від'єднується механічна частина з передачею, і тільки потім розбирається корпус самого двигуна.
Для чого потрібна і коли проводиться сушка двигуна?
Как любое другое сложное устройство, за работу которого отвечает электрический ток, силовая установка «боится» влаги, которая возникает в виде конденсата, образующегося из-за перепадов температур, длительного хранения, транспортировки. При возникновении подозрений, что в корпусе агрегата имеется влага, следует провести его сушку. Кстати, сушка электродвигателя осуществляется каждый раз при выполнении планового обслуживания.
Есть три способа приведения показателей влажности в норму:
- Нагрев за счет индукционных потерь. Современный подход, подразумевающий перемагничивание сердечника статора или всего корпуса мотора.
- Внешний обогрев устройства. Подходит для агрегатов постоянного и переменного тока. Для этого установку размещают в специальной камере и обдувают с помощью генератора, разогревающего воздух до 900°С.
- Прогрев пониженным напряжением. Пригоден для ситуаций, при которых уровень воды в обмотках не достиг критического значения. Разбирать двигатель не требуется. К нему подается переменное напряжение в диапазоне от 0,08 до 0,17% от номинального значения.
В незалежності від виду сушіння, важливо дотримуватися всіх технологічних нормативів операції. Неконтрольоване підвищення значення температури, напруги, сили струму та інших параметрів, що неминуче призведе до перегріву обмоток. При критичному нагріванні виникнуть міжвиткові замикання, пробої на корпус.
- Що таке трифазний двигунУ статті детально розглянемо, що таке 3и фазний двигун, як він запускається і працює.
- З чого складається електродвигунРозглядаємо, як улаштовані електродвигуни різних типів.